Synlighed skaber medieomtale

Journalister, der skal finde interviewpersoner til fx artikler og radioudsendelser, leder i høj grad på nettet. Derfor kan god synlighed på nettet være med til at give dig og din virksomhed medieomtale.

Billede fra PixabayI et års tid har jeg ud over mit arbejde med webkommunikation her i Webredaktricen også været involveret i kursusvirksomheden Skriv dit liv. Virksomheden sælger kurser i erindringsskrivning, og du kan læse mere om den i denne tidligere nyhed.

Hjemmesiden skal findes – derfor er SEO vigtigt
En af mine roller i Skriv dit liv er at varetage vores webkommunikation. Derfor er Skriv dit livs hjemmeside skabt her i Webredaktricens værksted. Og det er også her, hjemmesiden bliver vedligeholdt, og her der arbejdes med søgemaskineoptimeringen (SEO). Og SEO skal der til, for der er jo ikke noget skæg ved at have en hjemmeside, som ingen finder.

Skriv dit liv bliver fundet. Men ikke kun af kursusudbydere, der vil afholde kurser i at skrive erindringer. Journalisterne finder os også. For journalister bruger aktivt nettet, når de skal finde interviewpersoner med viden om eller erfaring i et bestemt emne. Det gælder både, når det handler om interview til tv, radio, aviser og magasiner. Så hav også dette for øje, når du giver dine kompetencer og din viden synlighed på nettet. Synlighed kan føre til medieomtale og dermed endnu større synlighed.

Radiointerviews pga. synlighed på nettet
Skriv dit liv er blevet fundet af en journalist på P1, som lavede en featureudsendelse om erindringsskrivning. I udsendelsen bliver bl.a. min kollega Inge-Helene Fly interviewet om, hvordan man underviser andre i at skrive erindringer. Lyt til P1 Feature, Skriv dit liv, her.

Og for et par uger siden kontaktede Iben Maria Zeuthen fra Radio24syv mig, fordi hun havde sat livsfortællinger på programmet i sit talkshow, Ibens. Iben havde fået øje på mig ude på nettet, dels fordi jeg er en del af Skriv dit liv, dels fordi jeg tidligere har skrevet en række bøger, hvor jeg hjælper helt almindelige danskere med at fortælle deres ualmindelige historier. Har du lyst, kan du høre udsendelsen her, jeg er i studiet i hele 2. time.

 

Medieomtale er en sidegevinst af din SEO-indsats
Det er svært, for ikke at sige umuligt, at forudsige, hvilke emner journalister får interesse i og derfor søger efter på nettet. Tænk derfor på den mulige medieomtale som en sidegevinst af din SEO-indsats. Det vigtigste er, at kunderne finder din virksomhed, når de søger efter de produkter og ydelser, du tilbyder.

Har din virksomhed brug for mere synlighed på nettet? Kontakt mig gerne og hør, hvordan jeg kan hjælpe jer.

Skrevet af Bente Hoffmann

Bente Hoffmann har arbejdet med kommunikation på nettet siden starten af 00'erne. I Webredaktricen er Bente din rådgiver om webkommunikation og online-tilstedeværelse, og hun er ekstern webredaktør og tekstforfatter.

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.