Har din virksomhed råd til at købe discounttekster til hjemmesiden? De billige webtekster kan ende med at være en dyr løsning, som koster kunder.
Måske føltes det som et rigtig godt køb, da du bestilte de superbillige stole til kontoret. Men de endte med at blive en dyr løsning, fordi du ganske hurtigt måtte ud og købe nye. For det blev simpelthen for pinligt og useriøst, at stolenes vakkelvorne tilstand stjal den største portion af opmærksomheden ved kundemøde efter kundemøde.
Sådan et scenarie kom jeg til at tænke på, da jeg forleden læste en artikel på Journalistforbundets kommunikationsfaglige site, kommunikationen.dk. Unge sælger artikler og tekst til discountpris hedder den meget interessante artikel, og den er skrevet af journalist Marie Irgens Jacobsen (som jeg i øvrigt var kollega med, da jeg var ansat i Danske Bank-koncernens kommunikationsafdeling … men det er en helt anden historie). Kort fortalt handler artiklen om, at der er et voksende discountmarked for tekstproduktion især til nettet og i høj grad til netbutikker og affiliate-sites (altså sider, der leder trafik videre via betalte link).
Webtekster til 15-20 øre pr. ord – det er helt hen i vejret
Discountteksterne produceres typisk af helt unge, fx nogen der har sabbatår efter studentereksamenen eller er studerende. Og de udfører arbejdet til priser helt ned til 15-20 øre pr. ord. Ja, du læste rigtigt. For det første er betaling pr. ord helt hen i vejret, når man skriver nye tekster (ved oversættelse og korrektur giver det mening, dog med nogle helt andre takster!). Tekster er ikke ens, og forskellig sværhedsgrad og kompleksitet giver forskelligt tidsforbrug.
For det andet er der risiko for, at det generelle kvalitetsniveau synker, og at kommunikationen på nettet bliver (yderligere) forringet, hvis kunder forventer, at tekst skal være så billig. For … surprise … professionelle, uddannede og erfarne kommunikatører og tekstforfattere, som fx følger Journalistforbundet takster, leverer tekst af en anden og højere kvalitet end den, de unge med en ungdomsuddannelse bag sig leverer, når de fyrer 300 ord af på 3 minutter for at tjene lidt til byturen. Hele 45 kroner.
Vakkelvorn webtekst svækker troværdigheden
Udviklingen er tankevækkende. Men jeg er nu ikke bekymret. For jeg tror, de fleste virksomheder med bare en nogenlunde professionel tilgang til kommunikation er helt bevidste om, at man får, hvad man betaler for. Og betaler man meget lidt for fx en tekst med hovedfokus på søgemaskineoptimering (SEO) (og dem sælges der mange af på discountmarkedet), ja, så kan man let komme til at skyde sig selv i foden. For som jeg tidligere har skrevet hvad vil du på første side af Google, hvis teksten, du byder dine kunder velkommen med, skræmmer dem væk lige så hurtigt, de rammer din virksomheds hjemmeside?
Man kan begræde, at korrekt og fejlfrit sprog og gode tekster mange steder på nettet har så trange kår (faktisk har selv en kæmpestor hjemmesideleverandør som Danaweb så lidt kvalitetssans, at de referencesider, de linker til angående tekstforfatning, er fulde af alskens fejl). Men man kan også vælge en anden tilgang, nemlig den, at seriøse virksomheder med seriøse produkter og servicer vil vælge seriøs og professionel assistance, når de kommunikerer på nettet (og offline). Alt andet svækker virksomhedens troværdighed og kan i sidste ende risikere at koste kunder. Og det ved seriøse virksomheder godt. Derfor køber de tekst til nettet, der ikke er så vakkelvorn, at dens ringe kvalitet stjæler den største portion af opmærksomheden.
Har din virksomhed i øvrigt brug for professionel og velskrevet tekst til nettet, så kontakt mig gerne … selv om min assistance koster noget mere end 15-20 øre pr. ord.