Keep it simple – kan du overskue din hjemmeside?

En overskuelig og brugervenlig hjemmeside med kun det nødvendige antal undersider gør det lettere for dine kunder. Og for dig selv.

En cykel = en butik
En cykel = en butik. Hsipaw, Myanmar. Januar 2015

I år brugte jeg hele januar på at rejse rundt i Myanmar (eller Burma, som mange stadig kalder landet). Her slog det mig gang på gang, at vi i vores del af verden taler rigtig meget om kreativitet og innovation. I Myanmar gør de det – uden at bruge så mange ord. Ressourcerne er ikke så mangfoldige som her, så kreativiteten og innovationen kommer nærmest helt af sig selv, når ressourcerne skal udnyttes. Og så er burmeserne eksperter i keep it simple.

Jeg tror, vi kan lære noget.

Keep it simple på virksomhedens hjemmeside
Er der kun det nødvendige antal undersider på din virksomheds hjemmeside? Eller har du fyldt så meget på, at både kunderne og du selv har mistet overblikket? Hjemmesiden bliver let en pestilens at vedligeholde, hvis du ikke engang selv kan overskue indholdet.

Så er det, at vedligeholdelsesarbejdet bliver skubbet foran dig – til du en dag får bedre tid. Men, hånden på hjertet, den dag kommer sjældent, og hjemmesidens indhold bliver uaktuelt og forældet. Hvad det betyder for din virksomhed, kan du læse mere om i artiklen Har du besøgt din hjemmeside i dag?

keep it simple, og hav så få undersider som muligt på din hjemmeside. Hjemmesiden bliver mere brugervenlig af det, og dermed får dine kunden det lettere.

Tjek, om noget kan undværes på den omfangsrige hjemmeside
Selvfølgelig kan alle virksomheder ikke have hjemmesider med få undersider, nogle forretningsområder kræver meget information og/eller mange produktbeskrivelser. Men selv på de omfangsrige hjemmesider er det en god idé af og til at tjekke, om noget kan undværes. Overload af information gør det sjældent lettere at være kunde.

Husk i øvrigt, at det altid er godt at arbejde målrettet med at linke hjemmesiden sammen, så du hjælper kunden til at finde fx relateret indhold.

Kræver din virksomheds forretningsområde en meget omfangsrig hjemmeside, og har du ikke selv tid til at vedligeholde alle de undersider, så husk, at du altid kan leje Webredaktricen som webredaktør. Så hjælper jeg dig med at keep it simple, mens du bruger al din arbejdstid på at passe din kerneforretning.

Skrevet af Bente Hoffmann

Bente Hoffmann har arbejdet med kommunikation på nettet siden starten af 00'erne. I Webredaktricen er Bente din rådgiver om webkommunikation og online-tilstedeværelse, og hun er ekstern webredaktør og tekstforfatter.

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.