Har du besøgt din hjemmeside i dag?

Kan du huske det gamle kampagneslogan Har du talt med dit barn i dag? Det handlede om opmærksomhed og nærvær. Om at børnene ikke måtte blive glemt og forsømt i en travl hverdag. Sloganet popper ofte op i mine tanker, når jeg taler med virksomheder om deres hjemmesider.

Website Nej! Det er da vist længe siden, jeg har kigget på den! Replikken falder prompte og ofte ledsaget af et lille afværgende smil. Står der virkelig det? Nå, men det er ikke længere aktuelt. Nogenlunde sådan lyder dialogen jævnligt, når jeg taler med ledere eller medarbejdere i mindre virksomheder om indholdet på virksomhedens hjemmeside.

60 procent opdaterer sjældent eller aldrig
Vi skal også snart have gjort noget ved hjemmesiden
, lyder næste replik. Intentionen er såmænd ærlig nok. Men desværre bliver den ofte ikke efterfulgt af handling, for vedligeholdelse af hjemmesiden er et ømt punkt hos mange små og mellemstore danske virksomheder. Da kampagnen Succes Online blev lanceret i efteråret 2012, fremgik det, at 60 procent af små og mellemstore virksomheder sjældent eller aldrig opdaterer deres hjemmeside. Tallet stammer fra en undersøgelse af 260 hjemmesider fra medlemsvirksomheder i Håndværksrådet.

En uopdateret hjemmeside kan skade bundlinjen
Virksomhederne afsættes ikke ressourcer, hverken tidsmæssigt eller økonomisk, til at vedligeholde indholdet på hjemmesiden. Men det manglende webfokus er skidt for bundlinjen. Når vi taler om internethandel, bliver det anslået, at Danmark går glip af et tocifret milliardbeløb, fordi virksomhedernes hjemmesider er ineffektive, og kunderne derfor i stedet vælger udenlandske webshops.

Når din hjemmeside ikke er opdateret, fejlfri og brugervenlig, sender det sjuskede image i værste fald et signal om, at der heller ikke er orden i virksomhedens kerneforretningen. Og det kan koste både kunder og troværdighed. Derfor er det en god idé at investere lidt mere end periodisk og halvhjertet venstrehåndsarbejde i din hjemmeside. Besøg derfor virksomhedens hjemmeside, måske ikke dagligt, men i hvert fald hver 14. dag. Brug besøget til at holde hjemmesiden fri for fejl og uaktuelle oplysninger og tilføj gerne noget nyt. Og husk at se på sidens indhold med kundens øjne – så styrker du også brugervenligheden.

Derfor skal du vedligeholde din hjemmeside
Spørger du Webredaktricen, siger jeg, at der er 3 hovedårsager til, at du med ganske jævne mellemrum skal besøge din virksomheds hjemmeside og give den udelt opmærksomhed samt opdatering. For en vedligeholdt og opdateret hjemmeside

er god kundeservice
Hjemmesiden tager brugeren ved hånden og får hende til at føle sig velkommen og tryg. Nøjagtigt som god service og hjælpsom kundebetjening gør det, når sælger og kunde mødes ansigt til ansigt i de fysiske butikker. Og trygge kunder, der oplever god service, er mere tilbøjelige til at handle.

giver din virksomhed et godt og troværdigt image
En hjemmeside, der ikke er fyldt med stavefejl, knudrede formuleringer og uimødekommende tekst viser, at du gør dig umage. Det sender et signal om, at virksomheden også er grundig og kompetent i sin kerneforretning.  Indeholder hjemmesiden også nyt, aktuelt indhold, som er interessant for både nye kunder og dem, som kommer på genbesøg, viser du, at du har fokus på dine kunder.

er populær hos Google
Manglende nyheder, gamle, uændrede tekster eller støvede billeder fortæller Google en historie om, at her sker ingenting. Og da Googles mål er at finde relevant og brugbart indhold til de søgende, er det de opdaterede hjemmesider, der løber med den gode ranking i det organiske søgeresultat (altså det søgeresultat, hvor man ikke har betalt Google for at komme til tops).

En færdig hjemmeside er en død hjemmeside
At holde hjemmesiden opdateret er et arbejde, der aldrig slutter – for husk, en færdig hjemmeside er en død hjemmeside. Men den velvedligeholdte hjemmeside har en positiv effekt på hele din forretning, så forhåbentlig er det motivation til at hænge på.

Synes du og dine medarbejdere, det er meget mere interessant at passe kerneforretningen end at vedligeholde hjemmesiden, så er det også muligt at leje en webredaktør til at klare arbejdet. Så slipper I, og samtidig varetages webkommunikationen professionelt af en, som gerne vil give hjemmesiden opmærksomhed og nærvær. Skal Webredaktricen besøge din hjemmeside hver dag, så kontakt mig nu og lad os lave en Lej en webredaktør-aftale. Din hjemmeside fortjener det.

About the author

Bente Hoffmann har arbejdet med kommunikation på nettet siden starten af 00'erne. I Webredaktricen er Bente din rådgiver om webkommunikation og online-tilstedeværelse, og hun er ekstern webredaktør og tekstforfatter.

Leave A Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *