Skriv til nettet # 4: Skriv overskueligt, og tal direkte til kunden

Få hjælp til at gøre teksten på din virksomheds hjemmeside mere brugervenlig. Den 4. artikel i temaet Skriv til nettet får du her: Skriv overskueligt, og tal direkte til kunden.

Find essensen i det, du vil fortælle om på den enkelte webside (underside). Det kan fx være de vigtigste egenskaber og fordelene for kunden ved et specifikt produkt, eller hvordan brugen af en konkret service kan hjælpe kunden.

Skriv derefter din webtekst – og gør den kort, præcis, skimbar og formuleret i et sprog, der er ligetil som talesprog. Undgå også fagtermer og svære fremmedord. Måske er de ord en naturlig del af dit fag og din hverdag, men der er altid en risiko for, at din kunde ikke forstår dem, og at han derfor føler sig hægtet af din tekst. Husk, det vigtigste er at have fokus på kunden og hans behov.

Alle websider skal kunne stå alene
En klassisk fejl, når man skriver til nettet, er at antage, at kunden nok allerede har læst relaterede sider om emnet eller produktet på virksomhedens hjemmeside. Det har han næppe. Måske er han kommet direkte til websiden fra en Google-søgning. Måske har han kun set virksomhedens forside, inden han havnede her.

Derfor skal hver enkelt webside (underside) være en afsluttet enhed, der indholdsmæssigt kan stå alene. Byg ikke teksten op, som hvis den skulle stå i en trykt folder eller et katalog, hvor kunden naturligt ville bladre frem og tilbage. Sådan fungerer nettet ikke. Men det er selvfølgelig altid en god idé at linke til sider med yderligere oplysninger, så du hjælper kunden til at finde al relevant information om emnet. Sådan fungerer nettet.

Skriv direkte til kunden og få ham til at føle sig velkommen
Tøv ikke med at skrive direkte til kunden. Når du kommunikerer på nettet, fungerer du-formen bedst. Nettet er en til en-kommunikation, så være personlig og tale direkte til kunden. Det hjælper til at give ham oplevelsen af, at indholdet er relevant for ham – men det kræver selvfølgelig, at din tekst har konkret indhold at byde på. Og at teksten ikke bare snakker løs. Hav derfor gerne brugervenligheds-guruen Jakob Nielsens ord in mente

Studies of content usability typically find that removing half of a website’s words will double the amount of information that users actually get.

 

Kursus i at skrive til nettet?
Har du og dine medarbejdere brug for endnu flere gode skriveråd og effektive skriveøvelser, så husk, at I altid kan booke mig til et Skriv til nettet-kursus.

Skrevet af Bente Hoffmann

Bente Hoffmann har arbejdet med kommunikation på nettet siden starten af 00'erne. I Webredaktricen er Bente din rådgiver om webkommunikation og online-tilstedeværelse, og hun er ekstern webredaktør og tekstforfatter.

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.