Synspunkt: Hjælp virksomhederne til at kommunikere bedre

En ny kampagne skal hjælpe mindre danske virksomheder til vækst gennem bedre hjemmesider. Men mener initiativtagerne virkelig, at Adwords og øvrige Google-produkter skal være den primære vækstfremmer?

Vedligeholdelse af hjemmesiden er et ømt punkt hos mange danske virksomheder, og det manglende webfokus er skidt for bundlinjen. Når vi taler om internethandel, bliver det anslået, at Danmark går glip af et tocifret milliardbeløb, fordi kunderne vælger de danske webshops fra til fordel for udenlandske.

Det er en af baggrundene for initiativet Succes Online, som handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr for nylig skød i gang. Succes Online skal hjælpe små og mellemstore virksomheder med at blive synlige og sælge mere på nettet.

Yes, udbrød  jeg, da jeg læste om det. En kampagne med fokus på, at hjemmesiden skal være mere end et venstrehåndsprojekt, hvis den skal være en seriøs og professionel del af markedsføringen. Og initiativet er endda gratis for virksomhederne. Jamen, kan det blive bedre?

Googles produkter er ikke meget værd, hvis hjemmesiden er vakkelvorn
Nysgerrig gik jeg på opdagelse på dinvirksomhedonline.dk, hvor Succes Online holder til. Men det tog ikke mange klik, før begejstringen blev afløst af desillusionering. Hjemmesiden ligner en storstilet kampagne for Google Adwords samt Googles gratis tjenester (Google+, Places, Analytics osv.). Disse er udmærkede værktøjer til at skaffe synlighed i søgemaskinen, men de kan ikke stå alene.

For synlighed er ikke meget værd, hvis der ikke også er arbejdet med kommunikation og indhold. Hvad er pointen i at ligge på side 1 i Google, hvis kunderne møder et indhold og en opbygning, der er så vakkelvorn, at de bliver skræmt væk lige så hurtigt, de rammer hjemmesiden?

Hjemmesiden skal tage brugeren ved hånden og få hende til at føle sig velkommen og tryg. Nøjagtigt som god service og hjælpsom kundebetjening gør det, når sælger og kunde mødes ansigt til ansigt i de fysiske butikker.

Læs dig selv til bedre webkommunikation
Derfor er min undren svær at tæmme, når jeg ser, at ikke ét eneste af de mange gratis kurser, som p.t. udbydes rundt om i landet, handler om at optimere webkommunikationen, skabe interessant indhold eller arbejde målrettet med brugervenlighed. Derimod handler hovedparten om at komme i gang eller videre med Googles annonceprodukt, Adwords. Vil en virksomhed arbejde med hjemmesidens indhold, må man selv læse sig til det under Tips og tricks, hvor man finder få generelle råd.

Det er et problem, for kampagnen henvender sig ikke til (web)kommunikationsfolk som dem, der (formentlig) har formuleret rådene. Den henvender sig til fagfolk uden kommunikationsbaggrund, og de har brug for andet og mere end småabstrakte råd på et kampagnesite. De har brug for vejledning og træning på kurser, hvor de i praksis lærer at skrive til nettet og får kyndig hjælp og sparring undervejs.

Succes Onlines mål er gennem 100 gratis arrangementer at træne omkring 10.000 virksomheder i øget online-salg. Forhåbentlig har man planlagt mere end alle de AdWords-kurser. For det har kun afsmittende effekt på bundlinjen at blive fundet i søgemaskinerne, hvis hjemmesiden har attraktivt indhold med værdi for kunderne. Og det kan Googles produkter ikke give en.

Skrevet af Bente Hoffmann

Bente Hoffmann har arbejdet med kommunikation på nettet siden starten af 00'erne. I Webredaktricen er Bente din rådgiver om webkommunikation og online-tilstedeværelse, og hun er ekstern webredaktør og tekstforfatter.

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.