Flawsome – farvel til glansbillederne

Ny markedsføringstrend fjerner det unødige glitter fra virksomheders kommunikation med og til kunderne.

Der er mere end én af mine kunder, som har måttet høre på en af mine kæpheste. Nemlig den om, at man skal holde sig fra at publicere nyheder på sin hjemmeside, hvis det sker med endog meget lange og ustabile mellemrum.

Når jeg kaster et blik på webredaktricen.dk, er jeg ikke i tvivl om, at der vist går et stykke tid, før jeg med rimelighed kan lufte den kæphest igen (selv om den stadig er lige sand). Der er noget med, at man skal feje for egen dør først, ikk’? … og, indrømmet, det står sløjt til med nyheder her. Al min tid gennem lang tid er gået med at løse mine kunders webopgaver, nå ja, og så med at flytte både virksomhed og resten af husstanden til Lyngby.

Flawsome – markedsføring uden unødigt glitter
Måske skulle jeg helt afholde mig fra at jokke i de manglende nyheder og bare tie manglen ihjel. Men nu er det sådan, at jeg er blevet helt glad, hver gang jeg i de seneste måneder har læst og hørt, at det nye sort inden for markedsføring er flawsome. Så i stedet for tavshed flasher jeg (lidt søgt, okay) min uperfekthed – og sender samtidig inspiration om en ny trend inden for markedsføring videre til dig, kære læser.

FLAWSOME definition:
Consumers don’t expect brands to be flawless. In fact, consumers will embrace brands that are FLAWSOME: brands that are still brilliant despite having flaws; even being flawed (and being open about it) can be awesome. Brands that show some empathy, generosity, humility, flexibility, maturity, humor, and (dare we say it) some character and humanity.
Kilde: trendwatching.com

Ærlighed og troværdighed
Ordet flawsome er sammensat af flaw (fejl/mangel) og awesome (fantastisk). Flawsome er ærlighed og åbenhed. Og det er et farvel til glansbilleder af perfekte virksomheder og brands. Kunderne tror alligevel ikke på, at sådan nogen eksisterer. Derimod skaber det troværdighed at være menneskelig og turde vise både gode og dårlige sider – og indrømme det og undskylde, når man begår fejl eller ikke har ydet optimalt.

Mere om flawsome
Få mere at vide om flawsome-trenden (mens du venter på nyheder hos Webredaktricen) og se eksempler på virksomheder, der agerer flawsome, fx på

God læselyst … håber, du bliver inspireret.

Skrevet af Bente Hoffmann

Bente Hoffmann har arbejdet med kommunikation på nettet siden starten af 00'erne. I Webredaktricen er Bente din rådgiver om webkommunikation og online-tilstedeværelse, og hun er ekstern webredaktør og tekstforfatter.

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.