Tag ejerskab over din virksomhed på Google Maps

Vil du selv bestemme, hvilke informationer dine kunder finder om din virksomhed på Googles mange platforme? Så er det nu, du skal tage ejerskab over din virksomheds digitale identitet i Google-universet.

Google ved rigtig meget om de fleste af os, og de ved også en del om din virksomhed – både noget du selv har fortalt og oplysninger, der er trukket ud af fx CVR. Vores informationer i Googles mange tjenester bliver bundet mere og mere sammen. Så vil du selv bestemme, hvad dine kunder, både de eksisterende og de potentielle, finder på Googles mange platforme, og hvor let de kan komme videre til din egen hjemmeside, skal du tage ejerskab over din virksomheds digitale (Google-)identitet.

Din virksomhed er allerede på Google Maps – men bestemmer du, hvilke oplysninger kunderne får?
Har du lagt mærke til, at når du søger på Google Maps, ser du nu masser af virksomhedsnavne på kortet? Klikker du på en virksomheds navn, får du vist den præcise adresse og virksomhedens telefonnummer. Som minimum. For nogen gange ser du også virksomhedens webadresse og måske også åbningstider.

Når du ser flere oplysninger end kun de basale, er det, fordi virksomheden aktivt har sat sig på kortet ved at oprette en profil i Google Places (hvorfor det er en god idé at tilmelde din virksomhed Google Places, har jeg skrevet om her – dengang Webredaktricen havde en anden geografisk placering). Oplysningerne fra Google Places bruger Google nu til at give kunderne lynhurtig adgang fx til virksomhedens hjemmeside – direkte fra Google Maps.

Oplysninger fra Google Places giver dig også større synlighed i søgeresultater
De oplysninger, du taster ind i Google Places, dukker også frem i Googles søgeresultat, når nogen søger efter din virksomhed samme med en geografisk parameter. Og dermed får din virksomhed langt større eksponering end blot de få tekstlinjer i det traditionelle søgeresultat.

Herunder ser du som eksempel, hvordan det ser ud for Webredaktricen. Klik på billedet, hvis du vil se det i større format.

Klik for at se et større billede

 

På billedet bemærkede du måske, at der nederst i Webredaktricen-boksen til højre står Seneste indlæg. Det gør der, fordi Webredaktricen også har en Google+-konto, hvor jeg jævnligt poster korte indlæg. Google+-kontoen har Google koblet sammen med de øvrige tjenester, så der trækkes også data fra den til søgeresultatet.

Din virksomhed har også en Google+-konto
Er du klar over, at din virksomhed også har en Google+-konto? Den har Google automatisk oprettet. Er din virksomhed på Google Places, bliver informationer herfra vist på Google+. Men ellers er profilen tom og har kun Google+’s standard-layout. Hvis du vil give dine kunder et mere interessant og informativt indhold og din virksomhed en større synlighed på nettet og en skarpere digital identitet, skal du også tage ejerskab over virksomhedens Google+-konto. Husk i øvrigt, at hvis en kunde ser din virksomhed på Google Maps og ønsker at skrive en anmeldelse, så fører linket fra kortet direkte ind på virksomhedens (tomme) Google+-side.

Mere viden om og hjælp til at få fod på virksomhedens digitale identitet
Du kan læse meget mere om Google Places m.m. hos Google. Her kan du også tage ejerskab over, hvad der vises om din virksomhed. Og du kan tage ejerskab over den Google+-konto, din virksomhed allerede har. Begge dele kan du i øvrigt også gøre ved at finde din virksomhed på Google Maps og derefter klikke på Ejer du virksomheden?-linket, som ligger nederst i infoboksen i øverste venstre hjørne af skærmen.

Din virksomhed er allerede på Google Maps, men har du brug for hjælp til at tage styringen over, hvad dine kunder finder, når virksomheden dukker op på kortet? Eller har du brug for idéer og input til, hvad du kan bruge din Google+-side til? Webredaktricen hjælper dig gerne til større synlighed på nettet med det indhold, som er vigtigt for dine kunder. Kontakt mig og hør, hvad jeg kan gøre for din virksomhed.

 

About the author

Bente Hoffmann har arbejdet med kommunikation på nettet siden starten af 00'erne. I Webredaktricen er Bente din rådgiver om webkommunikation og online-tilstedeværelse, og hun er ekstern webredaktør og tekstforfatter.

Leave A Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *