Overvåg dit ry og dit marked

Holder du øje med, hvad der bliver skrevet om din virksomhed ude på nettet? Eller med, hvad der sker inden for fx forretningsområder, der er væsentlige for dig?

De fleste har vist prøvet at google sig selv, sin virksomhed, konkurrenterne osv. Det er en god kilde til information om, hvad der fx sker på et bestemt marked eller til at overvåge din egen virksomheds ry (også kaldet reputation management). Men de færreste har tid til hele tiden at holde sig up to date med Google-resultaterne.

Google Underretninger holder øje for dig
Men det behøver du heller ikke. Google har en funktion, du kan bruge ganske gratis. Google Alerts hedder den, på dansk Google Underretninger.

I Google Underretninger (Google Alerts) kan du oprette søgeord eller søgefraser, fx din virksomheds navn, de vigtigste søgeord, du bruger i din søgemaskineoptimering (SEO) eller måske et produktnavn fra dit sortiment, som du gerne vil holde ekstra øje med.

Du opretter én underretning for hvert søgeord eller hver søgefrase, du vil have Google til at overvåge. Og hver gang Googles søgerobot finder et nyt resultat, får du en e-mail med link til det. Det er en let og effektiv måde at holde sig orienteret på, og så er den endda gratis.

Skrevet af Bente Hoffmann

Bente Hoffmann har arbejdet med kommunikation på nettet siden starten af 00'erne. I Webredaktricen er Bente din rådgiver om webkommunikation og online-tilstedeværelse, og hun er ekstern webredaktør og tekstforfatter.

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.